Vasútfotózás - Orosháza


 

Menü
 
Bejelentkezés
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
 
Facebook
 
 
 
Hírek
Hírek : III. rész - A kisvasút építése Orosházán

III. rész - A kisvasút építése Orosházán

Airfot  2013.07.06. 13:32

Az AEGV közel 140 km-es vonalhosszával nem tartozott a hazai nagyforgalmú vasútvonalak közé, csak egy keskenynyomtávolságú kisvasút volt, amely azonban az életet, a napi rendszeres utazás és szállítás lehetőségét valósította meg a Tiszántúlon, a Körösök vidéke számára. … A kisvasút hosszú ideig, csaknem 50 éven át magántársaság vasútjaként működött, később államosítása után egy negyedszázadig, mint a MÁV Alföldi Kisvasútja. Ez idő alatt hivatását betöltötte, szolgálta a vidék mezőgazdaságát és lakosait, szállította az uradalmak, a földbirtokosok, a kisparasztok, a szövetkezetek, az állami gazdaságok, az ipari üzemek, a gyárak termékeit, az iskolába és munkába járók ezreit. Háromnegyed évszázad alatt eljárt felette az idő, a gépkocsiközlekedést az 1968-as közlekedési koncepció előnyösebbnek, gazdaságosabbnak minősítette, és a vonalat felbontatta. (Dr. Horváth Ferenc)

Kép: Orosháza, Piactér


 

 

Piros: az egykori törzsvonalak
Zöld: az államosítás után hozzáépült vonalak
Kék: csatlakozó, személyforgalmat is lebonyolító gazdasági vasutak

 

Orosháza község évekig kitartott a kisvasút iránti igénye mellett- Húsz évvel az első gondolat felvetése után, 1924-ben a község küldöttsége az AEGV igazgatósági ülésén bejelentette, hogy az építkezés költsége /100 vagon búza/ együtt van, megkezdhetik a kisvasút építkezését Orosháza irányába.

A községbe való bevezetést illetően két terv jött számításba. Egyik, hogy a Földvári útról a Kelet utcába fordulna be, majd a Medgyesi utcán haladna tovább a főtér felé. Másik terv, hogy az Aradi utca, majd a Tél utca, Kettőssánc tér és úgy a főtér irányába. Végül az utóbbit fogadták el a kedvezőbb terep miatt. A Tóth malom előtt építették fel a végállomást meg a szolgálati épületeket. A síneket elvezették még a Vasút utcán a nagyvasúti állomás raktárépületéig, a teherszállítmányok be- és kirakodása céljából. A személyszállítást a kisállomásról indították.

Az építkezés elkészülte után próbamenetet tartottak 1924. decemberében – ingyenes utazással – Kaszaperig és vissza. Tíz kocsi telt meg zsúfolásig utasokkal. A Tél utcában, a Sas utca betorkolásánál volt abban az időben egy gémeskút. A vasút mintegy 3 méterre haladt el mellette, ezért kijelölték vízfelvevő helynek, ugyanis a gőzmozdonyokat innen töltötték föl vízzel.

Közben elhatározták azt is, hogy a templom előtti téren egy elágazás beiktatásával tovább vezetik a vonalat Gyopárosfürdőig és Rákóczitelepig. Erre is megkapták az engedélyt és a forgalomba helyezést 1930. április 30-án tartották meg.

Nem sok balesetet jegyeztek fel a kisvasút üzemeltetésének korából. Legfeljebb egy-egy kocsi leugrott a sínről időnként, de olyankor az utasok visszatették és a vonat ment tovább. Nem történhetett nagyobb baj, mert a szerelvény maximum 20 kilométeres óránkénti sebességgel közlekedhetett. Romantikus volt utazni rajta, hiszen nyaranta megújuló piros, sárga, zöld színekben pompáztak a kocsik. Nyitott fedélzetükön padok voltak és a kieséstől lánckordon védte az utasokat. Csúfolódás is érte gyakran a kisvasutat. „Aki siet az menjen gyalog.” Magát a kisvasutat madzagvasútnak a kismozdonyokat pedig kávédarálónak becézték.

Egykori megállói Rákóczitelep felé: Kisállomás – Piactér – Vásártér – Pipis malom – Laktanya – Gyopárhalma – Gyopárosfürdő – Lenin utca – Rákóczitelep.

Pusztaföldvári elágazásig: Kisállomás – Piactér – Aradi utca – Novák megálló –Orosházi iskola – Vásárhelyi határ – Cinkus megálló – Vizi megálló – Tatársánci iskola – Pusztaföldvári elág.

Raktári vágány

A kisállomás helye

Piactér megállóhely. Az állomásépület ma sörözőként üzemel

Elágazás Rákóczitelep felé

Kaszaper felé az új főtéren haladt

Vásártér megállóhely helye

Pipis malom

Laktanya megállóhely

Kisvasút utca. Gyopárosfürdő felé ezen az úton jött

A mai fürdő területén érintette Gyopárosfürdőt

Gyopárosfürdő megállóhely egy régi képeslapon

Lenin megállóhely

Rákóczitelep - Jelenleg EU szabvány játszótér

A vasút itt jött, Rákóczitelep megállóhely felől.

Itt fordult vissza a vasút Orosháza irányába. Rákóczitelep, végállomás.

 

Előző részek:

II. rész - Az első vasútvonal továbbépítése Orosháza irányába

I. rész - Az első kisvasúti vonalak létrejötte

Szólj hozzá te is!
Név:
E-mail cím:
Amennyiben megadod az email-címedet, az elérhető lesz az oldalon a hozzászólásodnál.
Hozzászólás:
Azért, hogy ellenőrízhessük a hozzászólások valódiságát, kérjük írd be az alábbi képen látható szót. Ha nem tudod elolvasni, a frissítés ikonra kattintva kérhetsz másik képet.
Írd be a fenti szót: új CAPTCHA kérése
 
 
Még nincs hozzászólás.
 
VF-Orosháza
 
BlogPlusz
Friss bejegyzések
2016.06.03. 20:47
2016.05.11. 13:52
2016.03.11. 11:45
2016.01.05. 12:39
2015.12.12. 14:00
Friss hozzászólások
 
Szavazás
Ön szerint szükséges-e a Szeged-Békéscsaba-Gyula vasútvonal villamosítása?

Igen, a teljes viszonylaton (121 / 90%)
Igen, de csak a Békéscsaba-Gyula vonalszakaszt (3 / 2%)
Igen, csak Szeged és Hódmezővásárhely között (3 / 2%)
Nem (8 / 6%)

Szavazatok száma: 135

Létrehozás időpontja:
2016-06-12 12:39:37

Szavazás lezárva:
2017-08-09 20:41:52


Lezárt szavazások
 

Minden jog fenntartva! | Copyright © 2017

Vasútfotózás - Orosháza | Airfot - Hugh Rowland

Az oldalon található alkotások(kép,szöveg) szerzői jogi védelem alatt állnak!

Az oldal optimális felbontása 1024*768.


A PlayStation 3 átmeneti fiaskója után a PlayStation 4 ismét sikersztori volt. Ha kíváncsi vagy a történetére, katt ide!    *****    A Bakuten!! az egyik leginkább alulértékelt sportanime. Egyedi, mégis csodálatos alkotásról van szó. Itt olvashatsz róla    *****    A PlayStation 3-ra jelentõsen felborultak az erõviszonyok a konzolpiacon. Ha érdekel a PS3 története, akkor kattints ide    *****    Új mese a Mesetárban! Téged is vár, gyere bátran! Mese, mese, meskete - ha nem hiszed, nézz bele!    *****    Az Anya, ha mûvész - Beszélgetés Hernádi Judittal és lányával, Tarján Zsófival - 2025.05.08-án 18:00 -Corinthia Budapest    *****    ✨ Egy receptes gyûjtemény, ahol a lélek is helyet kapott – ismerd meg a „Megóvlak” címû írást!    *****    Hímes tojás, nyuszipár, téged vár a Mesetár! Kukkants be hozzánk!    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168    *****    Nagyon ütõs volt a Nintendo Switch 2 Direct! Elemzést a látottakról pedig itt olvashatsz!    *****    Elkészítem születési horoszkópod és ajándék 3 éves elõrejelzésed. Utána szóban minden kérdésedet megbeszéljük! Kattints    *****    Könyves oldal - egy jó könyv, elrepít bárhová - Könyves oldal    *****    20 éve jelent meg a Nintendo DS! Emlékezzünk meg ról, hisz olyan sok szép perccel ajándékozott meg minket a játékaival!    *****    Ha érdekelnek az animék,mangák,videojátékok, japán és holland nyelv és kultúra, akkor látogass el a személyes oldalamra.    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    Könyves oldal - Ágica Könyvtára - ahol megnézheted milyen könyveim vannak, miket olvasok, mik a terveim...    *****    Megtörtént Bûnügyekkel foglalkozó oldal - magyar és külföldi esetek.    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    A boroszkányok gyorsan megtanulják... Minden mágia megköveteli a maga árát. De vajon mekkora lehet ez az ár? - FRPG    *****    Alkosd meg a saját karaktered, és irányítsd a sorsát! Vajon képes lenne túlélni egy ilyen titkokkal teli helyen? - FRPG    *****    Mindig tudnod kell, melyik kikötõ felé tartasz. - ROSE HARBOR, a mi városunk - FRPG